Saturday, December 13, 2014

Bayi jaundice atau demam kuning

Bayi jaundice atau demam kuning - Hallo sahabat Resepi Makanan Bayi, Pada sharing kali ini yang berjudul Bayi jaundice atau demam kuning, saya telah menyediakan informasi tentang resepi, makanan bayi dan informasi lainnnya. Mudah-mudahan Artikel yang saya tulis ini dapat berguna untuk anda.

Artikel : Bayi jaundice atau demam kuning
Link Artikel : Bayi jaundice atau demam kuning

Mungkin anda juga anda ingin membaca yang ini :


Bayi jaundice atau demam kuning

Assalammualaikum

So hari ni nak sembang pasal baby jaundice.



Kalau dekat klinik tu, hari-hari saya tengok banyak sangat bayi jaundis. Tak dinafikan jaundis ni akan membuatkan ibu-ibu dalam tempoh berpantang menjadi stress. Yerla, sakit bersalin tak baik lagi, ditambah pulak dengan berita anak demam kuning. Tapi jangan risau, bukan anak kita sorang yang kuning. Beribu-ribu bayi kuning. Tapi kuning ni haruslah di pantau, kalau tak pantau akan membawa kepada bahaya kernicterus


Bayi saya kena cucuk? Kenapa di tumit? Kenapa di tangan?

Bila bayi anda dibawa ke klinik, nurse/doctor akan cucuk di tumit untuk mengambil capillary blood dan biasanya kalau di hospital, para doktor lebih prefer untuk cucuk di tangan atau lebih tepat lagi di vein, katanya bacaan lebih tepat. Tapi kalau ikut orang yang menjaga lab, tak banyak sangat beza kalau dibandingkan antara bacaan capillary atau vein.

Nasihat saya pada ibu-ibu dan bapa ,berilah kerjasama sepenuhnya kepada kakitangan hospital dan klinik. Janganlah terlalu menghukum atau marah kalau anak kita kene cucuk banyak kali. Sebabnye bukan senang nak ambil darah bayi. Memerlukan kesabaran, konsentrasi dan pengalaman juga. Be a positive parents and supportive one..Kita mudahkan tugasan orang lain..Allah akan mudahkan tugasan kita..InsyaAllah :) Ok jom sambung cerita pasal kuning..

1)Macam mana nak baca kuning ni?

Bacaan kuning (serum bilirubin) ni ada dua :
satu dalam micromol/L & satu lagi dalam mg/dL.

Apa beza kedua2 ni? Actually sama je..
1mg/dL = 17micromol/L

So contohnye :bacaan kuning 5mg/dL

darab 17

bersamaan dengan 85 micromol/L






2)So bila yang dikatakan anak kite ada kuning?

Bila bacaan tadi melebihi 5mg/dL atau 85micromol/L.

Bila doktor review bacaan ni,para doktor ada jadual yang mana mereka akan comparekan bacaan kuning tadi dengan bilangan hari anak anda sejak dilahirkan dan berat bayi . And dia akan compare kan dengan photo level (PL) dan exchange transfusion level (ET).


  • Sekiranya kurang dari 5mg/dL bayi anda akan di discharge.
  • Sekiranya di bawah photo level dan ET level, biasanya doktor akan suruh repeat esok hari untuk melihat trend bacaan darah. Makin naik atau makin turun.
  • Sekiranya lebih dari photo level, bayi akan di admit ward untuk phototherapy.
  • Sekiranya lebih dari ET level, bayi anda mengalami kuning yang serius dan memerlukan pemindahan darah dengan kadar segera. Darah ni pulak khas dan perlu di ambil di pusat darah negara.
Tapi kami para doktor akan tengok jugak secara klinikal kuning bayi anda macam mana.. Kalau nampak kuning melampau sampai bawah dari level pusat atau tapak kaki ,memang kene admit ward. Kenapa? Sila rujuk dekat point nombor 5 (berkaitan anggaran bacaan bilirubin dan kuning pada badan)


3)Apa yang menyebabkan kuning?

      > Masalah berkaitan dengan darah      
          -Hemolisis (disebabkan ABO/Rh isoimmunisation),Kekurangan G6PD, spherocytosis
          -Polycythemia

      >Masalah jangkitan kuman yang serius (jangkitan dalam darah/otak/tempat kencing/jangkitan dari dalam rahim)

      >Physiological jaundice & idiopathic jaundice


Di dalam hemolytic jaundice, selalunye serum bilirubin  meningkat disebabkan oleh sepsis (jangkitan kuman) dan inherited hemolytic disease (penyakit darah hemolysis melalui keturunan) pulak seperti kekurangan G6PD/ABO dan Rh isoimmunization.

Breastfeeding jaundice ini adalah kriteria exclusion dimana setelah semua ujian darah dan air kencing dibuat, tak jumpe sebab musabab kuning..makanya bayi dikatakan kekurangan susu ibu yang menyebabkan bayi tersebut kering/dehidrasi..

Dikatakan ada beberapa jenis enzyme yang menyebabkan breastmilk jaundice-glucoronidase,3 alpha dan 20 beta pregnanediol.


4)Apa itu prolong jaundice/ Jaundis yang lama?
Bagi bayi yang cukup bulan/term baby (bayi yang dilahirkan 37minggu dan keatas), sekiranya bacaan kuning masih melebihi 5mg/dL selepas 14hari--->bayi ini dikatakan mengalami prolong jaundice.
Manakala bagi bayi pramatang ,bacaan kuning yg masih melebihi 5mg/dL selepas 21hari baru dikira bayi mengalami prolong jaundice.

Para doktor akan menasihatkan ibu dan ayah untuk prolong jaundis workout. Ada beberapa test darah akan diambil dan juga test air kencing. Untuk test air kencing, doktor perlu memasukkan tiub kencing untuk mendapatkan air kencing yang bersih/steril.

Darah-darah yang diambil akan di test untuk mengetahui fungsi hati/ thyroid/ darah /air kencing.

Test-test ini haruslah dibuat untuk detect masalah-masalah yang serius ini lebih awal. Sekiranya bayi didapati mempunyai masalah hati, bayi haruslah di refer kepada pakar kanak-kanak dengan kadar segera.

Sekiranya ibu bapa menolak,ibu bapa haruslah menandatangani borang refusal/menolak rawatan dan apa2 yang terjadi selepas itu doktor tidak akan bertanggungjawab.

5)Macam mana nak tahu/pantau anak saya kuning dekat rumah?

Bayi yang kuning, kuning akan mula dari bahagian muka dan perlahan turun ke badan, tangan dan kaki. Selalunya kuning di bahagian mata yang paling lama nak hilang.

Anggaran level serum bilirubin (bacaan kuning) dengan kuning pada kulit bayi: mg/dL (mmol/L)

Kepala dan leher      4-8 (68-135)
Bahagian dada atas  5-12 (85-204)
Bahagian dada bawah, perut dan peha 8-16 (136-272)
tangan dan betis ke bawah 11-18 (187-306)
Tapak tangan dan tapak kaki  >18 (>306)

Pastikan bayi anda aktif dirumah. Means, bile bukak bedung, baby akan mengeliatkan selalunya?atau menangis dengan jayanya. Itu dikatakan bayi anda aktif. Tapi sekiranya bayi hanya tidur, lesu dan kurang memberi respon, cepat-cepat bawa ke emergency.

Pastikan anda menyusu bayi sekerap yang mungkin! Kalau saya suruh sejam sekali! Kejut bayi anda. Bayi yang kuning memang suke tidur. Para ibu sila pam susu sekerap yang mungkin. Sekiranya memang dah habis usaha,memang da xde susu lansung, belilah susu supplement.

Pantau kencing dan berak bayi anda. Pastikan ada kencing. Bayi yang kering, akan kurang kencing. Kencing bayi perlulah berwarna kuning muda/ putih. Kalau da warna coklat macam air teh -itu tanda-tanda kuning yang teruk

Pantau najis bayi anda. Najis bayi yang baru lahir biasanya berwarna hijau tua (meconium) atau kuning (breastfeeding stool). Sekiranya najis bayi berwarna kelabu..itu tanda-tanda kuning yang teruk.

6)Bilakah anak saya perlu dimasukkan ke ward/ memerlukan phototherapy?


- Jaundis seawal 24jam selepas kelahiran perlu di admit ke NICU/ward serta merta utk pemantauan dan pemeriksaan selanjutnya.
-Bacaan jaundis yang lemebihi level lampu (mengikut hari bayi dilahirkan)--> yang ni doktor ada table khas
-jaundis yang secara klinikalnya dari mata kasar, kuning pada badan melarat hingga ke paras bawah dari pusat / sehingga ke tapak kaki
-Bayi G6PD deficiency--> samada ada jaundis ataupun tidak, akan dipantau di dalam ward sekurang2nya 5 hari untuk observation kerana bayi G6PD berkemungkinan tinggi untuk mendapat jaundis.
-bayi yang mempunyai symptoms/tanda2 sepsis


7)Bahaya jaundis?

Jaundis yang teruk akan membawa kepada kernicterus yang mana dinding-dinding sel neuron di dalam otak akan mati dan di mana bayi berkemungkinan mendapat cerebral palsy, pekak dan berkemungkinan mengalami masalah penglihatan.

So, pantaula kuning anak anda, bile doktor kata masuk ward, janganla cakap tak nak..Kesian dekat baby tu..Anak saya pun prolong jaundice. Hehe.. If you have any question, feel free to ask..InsyaAllah kalau boleh jawab sy akan jawab :)







Demikianlah Artikel Bayi jaundice atau demam kuning

Sekian informasi tentang Bayi jaundice atau demam kuning, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua.

Anda sedang membaca artikel Bayi jaundice atau demam kuning dan artikel ini url permalinknya adalah https://resepi-makananbayi.blogspot.com/2014/12/bayi-jaundice-atau-demam-kuning.html Semoga artikel ini bisa bermanfaat.
Bayi jaundice atau demam kuning Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown

0 comments:

Post a Comment